How to do a Stomach Vacuum

Geplaatst op Geupdate op

Vergeet sit-ups: zo krijg je sneller buikspieren

Vergeet sit-ups: zo krijg je sneller buikspieren

Volgens nogal wat lifestylewebsites is er een nieuw wondertrucje in buikspieren-land. Maak kennis met ‘Stomach Vacuuming’, kennelijk de allersnelste oefening richting dat strakke wasbordje.

Wie vermoedt dat ‘stomach vacuuming’ iets met huishoudelijke hulpmiddelen vandoen heeft, mag haar stofzuiger alvast weer gaan opbergen. De buikspiertraining, die je volgens fitness coaches sneller een strakkere en gespierdere buik oplevert, is namelijk niet meer of minder dan een heel simpele ademhalingsoefening waarbij je inademt door de neus en vervolgens door je mond alle lucht in je longen weer uitademt. Hoe je dan juist die sixpack kweekt? Tijdens het uitademen trek je je buik in (trek de navel zo dicht mogelijk naar de ruggengraat toe), voel je hoe je buikspieren zich opspannen en houd je de pose zo’n vijftien tellen aan. Herhaal de oefening terwijl je opbouwt en probeert om het vacuüm uiteindelijk zo’n zestig seconden vol te houden, desnoods met een paar keer kort ademen tussendoor.

Waarom ‘gewoon’ in- en uitademen je uiteindelijk sneller en beter resultaat oplevert dan honderden setjes sit-ups? Tijdens een rondje ‘stomach vacuuming’ train je vooral de transversus abdominis, de dwarse buikspier die aan de binnenkant van de schuine buikspieren ligt. De spier pakt je torso in en functioneert als een soort van korset voor je middel. Verstevig je deze dwarse buikspier, dan wordt het korset smaller. Resultaat: een dunnere, plattere en verstevigde buik en taille en een verbeterde houding, waardoor je minder last krijgt van lage rugpijnen.

Wie elke dag aan ‘stomach vacuuming’ doet, zou al na een paar weken resultaat moeten zien – veel sneller dan bij traditionele sit-ups, dus. Volgens experts kun je de oefening zowel zittend, rechtstaand als liggend uitvoeren, maar proberen beginners best eerst een ‘Supine Stomach Vacuum’, waarbij je ademt vanuit een liggende positie. Stomach vacuuming doe je bovendien best ’s ochtends, want deze training werkt beter als je maag leeg is.

Bovendien is deze buikademhaling de basis van al de oefeningen die ik in mijn relaxatie-programma heb ingebouwd

onder de video’s geef ik meer uitleg hierover

Waarom ik buikademhaling in mijn oefenprogramma hanteer?

Tijdens mijn 45 jarenlange beoefening van Oosterse Krijgskunsten, was buikademhaling één van de basisprincipes.

Van hier uit kon men leren om enorme inwendige krachten te ontwikkelen, KI-Kracht.

Wat men men met Ki-Kracht kan bereiken ziet U in video hier beneden. Ik heb deze Aikido video speciaal genomen omdat Aikido een van mijn lievelingssporten was

The Power of Ki: Kashiwaya sensei’s Ki demo 2010 at Japanese Fall Festival

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s